Motivació i aprenentatge. Resum de la xerrada

EL PAPER DE LA MOTIVACIÓ EN EL PROCÉS D’APRENENTATGE
21 de novembre de 2012

Vam començar la sessió donant molta importància als primers hàbits que s’adquireixen des de ben petits, com a base per facilitar la incorporació de l’hàbit d’estudi.

Vam parlar sobre els factors que podem manipular directament per no alterar l’atenció, per facilitar l’estudi, per provocar expectatives d’èxit en el nen. Gran part d’aquest punts són pautes per nosaltres, els adults, per evitar les situacions de conflicte amb el nen:

  • Desenvolupar expectatives positives i d’utilitat cap a la matèria, reforçant    els aspectes pràctics, culturals i socials.
  • Evitar les associacions negatives d’estudi. No castigar enviant-lo a estudiar, fer activitats agradables després d’estudiar per provocar aquest condicionament positiu.
  • Potenciar l’autonomia: han de treballar sols amb la nostra supervisió
  • Fer participar al nen directament del seu projecte. No potenciar que ho faci perquè els seus pares se sentin bé.
  • Potenciar les habilitats de resolució de problemes: recerca d’informació, preguntar al professor, reunir-se amb altres companys.
  • Manifestar interès per les seves tasques escolars des de l’inici de l’escolaritat
  • Minimitzarem els errors i buscarem junts la seva causa
  • Evitarem els atacs i les crítiques negatives cap a l’alumne
  • Plantejar objectius assequibles que pugui aconseguir i que no es frustri ràpidament. Anirem augmentant de forma gradual la dificultat i quantitat de les tasques.
  • Reforçar els intents, l’esforç, i no esperar només a reforçar els èxits
  • Reconèixer els sentiments i els pensaments del nen “se que t’agraden aquests dibuixos, aquesta sèrie i et molesta no poder veure’ls perquè has de fer deures”
  • Evitar fer massa referència a l’argument futur: estudiar t’ajudarà a tenir un títol, a aconseguir una feina. En aquestes edats el futur és molt llunyà.

Les eines fonamentals per dur a terme l’estudi:

  • Fer un horari setmanal de les tardes per saber què farem a cada hora
  • Agenda
  • Capacitat d’organització i previsió de les tasques
  • Control dels factors ambientals que puguin alterar l’atenció: TV i Pc apagats; evitar sorolls i música; tenir un lloc fixe per estudiar; el lloc ha de complir una sèrie de requisits perquè m’ajudin a mantenir l’atenció; preparar prèviament els materials necessaris per evitar perdre temps o distreure’s; tenir el material endreçat.

Algunes referències bibliogràfiques:

  •  Teoria del andamiaje de Bruner, teoría del aprendizaje significativo de Ausubel
  •  Los mapas mentales de Tony Buzan
  •  Cómo hablar para que sus hijos le escuchen y cómo escuchar para que sus hijos le hablen. Adele Faber, Elaine Mazlish, Ed Medici.
Anuncis

Una resposta a Motivació i aprenentatge. Resum de la xerrada

  1. Retroenllaç: L’Escola de pares i mares va fer feina | Ampa Camí

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.