Projecte

PROJECTE DE REUTILITZACIÓ I SOCIALITZACIÓ
DELS LLIBRES DE TEXT DEL COL·LEGI CAMÍ

INTRODUCCIÓ

Aquest document s’ha el·laborat a iniciativa de l’AMPA de l’escola en resposta a la demanda de moltes famílies i amb l’objectiu de trobar el consens necessari amb l’equip directiu del centre i amb el claustre de mestres i professors de primària i secundària. El projecte de reutilització de llibres consisteix bàsicament en la creació d’un fons de llibres de text perquè l’alumnat els pugui utilitzar durant un període mínim de quatre cursos.

OBJECTIUS

Amb aquesta iniciativa es volen fomentar un seguit d’actituds i valors que giren al voltant del reciclatge i el respecte pel medi ambient, per una banda, i, per l´altra, de l’ús sostenible del material. Volem promoure, a més, el fet de compartir, respectar i responsabilitzar els nois i noies dels llibres. Aquests valors són congruents amb el fet que l’escola està associada a UNESCOCAT, Centre UNESCO de Catalunya.

Un altre dels objectius importants del projecte és el d’abaratir el cost dels llibres de text per a les famílies de l’escola, un factor especialment important en l’actual moment de crisi econòmica. En moltes famílies només treballa un dels dos progenitors, hi ha reducció de sous i, per tant, disminució de la capacitat adquisitiva, no és possible accedir amb facilitat a beques per a llibres, i en molt casos les despeses s’han de multiplicar per dos o més germans.

Els objectius específics del projecte són els següents:

● Incentivar l’ús responsable i sostenible dels llibres de text
● Mantenir un fons de llibres de text administrat per l’AMPA amb l´ajuda de la comissió de seguiment del projecte i en règim d’ús per als alumnes
● Promoure hàbits de conservació i reutilització de llibres de text

LA PARTICIPACIÓ

Pel correcte desenvolupament del projecte, tots els estaments que formen part de l’escola han d’estar implicats i han de col·laborar en el procés. Aquests estaments són l’AMPA, les families, l’equip directiu de l’escola, els mestres i professors i els alumnes. Tot seguit detallem les funcions de cadascun d’ells.

L’AMPA
– Promou i lidera el projecte i assumeix, a través de pares i mares voluntaris que participen al Grup de Treball, les principals tasques que calgui realitzar
– Difon el projecte entre totes les famílies de l’escola
– Realitza anualment la recollida de llibres, en fa la revisió i el control del seu estat de conservació, fa inventariat, classifica i elabora els lots de llibres a reutilitzar
– Assumeix la gestió econòmica del projecte

Les famílies
– Promouen en els seus fills i filles els valors associats al projecte i vigilen per garantir que segueixen les normes d’ús i conservació dels llibres
– Tasques de manteniment dels llibres dels seus fills
– Retornen els llibres a reutilitzar a finals de curs, en les dates que es concretin.
– Els pares i mares que els és possible formen part del Grup de Treball del projecte

L’equip directiu.
– Assessoren l’AMPA i les famílies dels aspectes acadèmics que cal tenir en compte a l’hora de tenir curs dels llibres i de fer-ne ús.
– Comunicar amb suficient antel·lació la relació de llibres que s’ha d’utilitzar en el proper curs
– Donar facilitats per tal que els pares i mares puguin recollir els llibres a l’escola
– Evitar tant com es pugui el canvi de llibres per cada període de quatre anys per fer possible la reutilització
– Col·laborar amb l’AMPA en la difusió del projecte entre els alumnes i les famílies
– Facilitar la inscripció de les famílies interessades a través de la secretaria del centre.

Els mestres i professors
– Col·laborar en la difusió del projecte entre els alumnes
– Col·laboren en l’explicació als alumnes de les normes d’utilització i conservació dels llibres.
– Col·laboren en l’explicació i el foment dels valors lligats al projecte entre els alumnes.
– Adaptació, tant com sigui possible, de les activitats escolars per facilitar la conservació i durabilitat dels llibres
– Facilitar la recollida dels llibres reutilitzables a finals de curs

Els alumnes
– Esforçar-se per tenir cura dels llibres de text tot seguint les normes d’ús i conservació
– Sentir-se implicats en el projecte.

BASES DEL PROJECTE

1- La participació en el projecte
– És de caràcter voluntari i poden participar-hi els alumnes de primària i de secundària
– Cal fer la inscripció per una durada de quatre anys i acceptar el compromís de reposició.
– La inscripció i compromís de reposició s’haurà d’entregar a secretaria durant el termini establert.
– La renovació anual és automàtica si no es manifesta el contrari. Els casos excepcionals es discutiran individualment amb la comissió.
– És important llegir bé aquestes bases del projecte, la normativa general i les instruccions de conservació dels llibres que es publiquen en aquest web.

2- Un model de reutilització parcial dels llibres
– Afecta als llibres de lectura, de consulta i d’estudi, que es poden fer servir durant més d’un curs escolar.
– No inclou els llibres d’activitats (no reutilitzables o fungibles), ni el material escolar i, en conseqüència, no afectarà a tots els cursos per igual.

3- El lot i les quotes.
– El primer any, les families han d’adquirir un lot sencer de llibres (curs 2015-2016).
– A partir del segon any les famílies pagaran una quota reduïda per cada alumne i que serà diferent segons els curs. Aquesta quota es determinarà quan tinguem coneixement dels llibres necessaris per a cada curs, i permetrà reposar els llibres quan sigui necessari.
– Serà l’AMPA qui s’encarregarà d’adquirir els llibres nous cada any i els afegirà als llibres que entrin en el programa de reutilització.
– El mes de setembre es repartiran els lots de llibres (reutilitzables i no reutilitzables) amb les instruccions de manteniment. Cada família haurà de comprar a part el material escolar.
– Les quotes es pagaran a l’AMPA per transferència bancària o per ingrés en caixer automàtic.

PRINCIPIS DE LA NORMATIVA

-En finalitzar el curs, caldrà retornar al centre tots els llibres de text del fons amb les condicions de conservació exigides.
-El fet de no retornar els llibres o de no fer l’ingrés dins del període establert és motiu d’expulsió del programa de reutilització de llibres.
– Els alumnes que marxen de l’escola deixaran els llibres perquè altres alumnes en puguin fer ús.
– Els llibres s’hauran de retornar els darrers dies del curs, en una data concreta que es determinarà cada any, per tal que es puguin revisar. Aquells alumnes que tenen assignatures pendents el setembre, els entregaran el mateix dia de l’exàmen.
– De forma inexcusable s’hauran de retornar els llibres en bones condicions.  En cas de no ser així, s’haurà de pagar, tal com estableix la normativa, per cada llibre perdut o greument deteriorat.

LA COMISSIÓ DE SEGUIMENT

La comissió encarregada de gestionar el programa estarà composada per dos membres de l’AMPA, la direcció de l’escola, dos professors (un de primària i un de secundària), i dos pares i mares voluntaris.

Les funcions de la comissió són:
● Supervisar el funcionament del projecte
● Coordinar els diferents estaments que hi participen
● Avaluar el procès i determinar propostes de millora.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.