Tallers de sexualitat per a l’ESO, xerrada a les famílies i recomanació per a Primària

Hola famílies!

Teníem ganes d’explicar-vos com han anat els tallers sobre sexualitat per a les classes de l’ESO, que ha organitzat la Junta Directiva de l’AMPA Camí, amb la col·laboració i la implicació del Col·legi Camí.

Però no només hi ha hagut tallers per a ells! Els pares i mares de la classe de 6è i totes les famílies dels alumnes de secundària també van ser convidades a una xerrada participativa, la setmana anterior als tallers dels nois i noies. En aquest cas, us assegurem que va ser d’allò més interessant! Us ho explicarem, també, amb més detall. Però primer, els tallers de secundària.

Dàmaris Llaudis (Infermera, Postgrau en Salut Sexual, Artterapeuta i professora de visual i plàstica) i Jonatan Serrano (Psicòleg, Postgrau en teràpia de parella i Especialista en disfuncions sexuals) són els creadors de l’empresa especialitzada Psiconexe. Ells van realitzar la passada setmana els tallers sobre sexualitat amb els alumnes de tots els cursos de l’ESO.

En referència a les classes de 1r i 2n, la Dàmaris i el Jonatan ens van fer arribar un informe de la seva valoració en acabar el taller. Ens van dir que hi havia hagut una bona acollida pel que fa a la temàtica del taller i, a més, una gran participació i i molt d’interès. Els nois i noies coneixen bé la terminologia, però també aquella que respòn a practiques no adequades per a la seva edat i maduresa. Ens van remarcar que seria molt positiu aprofundir més en la relació que hi ha entre la sexualitat i l’afectivitat. I, evidentment, quines són les diferències entre ambdues. Podeu llegir a l’enllaç d’aquí sota quin va ser el programa que van tractar durant aquest taller amb els alumnes del primer cicle de secundària:

Taller de sexualitat i afectivitat-1er cicle ESO

En quant als alumnes de 3r i 4t, els talleristes ens van comentar que s’havia pogut aprofundir més en aquests dos termes, sexualitat i afectivitat, i que s’havia pogut resoldre un munt de dubtes. Es va parlar també sobre les característiques desitjables que han d’existir en una parella i ells mateixos van ressaltar moltes qualitats de personalitat i valors que els podran ajudar molt a prendre decisions ben fonamentades sobre la seva sexualitat. Es va ressaltar també l’àrea emocional i les diferències (en general) sobre la resposta sexual entre homes i dones i les pràctiques no exclusivament genitals. Els nois i noies del segon cicle de secundària van demostrar també molt d’interès i una gran participació en el debat. Podeu llegir també el guió dels temes que es van tractar en els tallers d’aquests dos cursos:

Taller sexualitat i afectivitat II – 2on cicle Eso

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Aquesta setmana els alumnes de 4rt d’ESO han tingut un altre taller de dues hores per a aprofundir en alguns temes tan importants com són les malalties de transmissió sexual i els embarassos no desitjats.

Pel que fa als adults, la Dàmaris i el Jonatan ens van demostrar que no ho sabem sempre tot i, a més, segurament no podem saber-ho tot. Potser ens hi acostem més pel que fa a qüestions fisiològiques i/o afectives, però el cert és que els temps van canviant vertiginosament i ens hi hem adaptar també pel que fa a allò que arriba als nostres fills a través de les noves tecnologies. Hem de seguir aprenent molt, i molt ràpid, sobretot per  a poder donar la millor informació i educació als nostres fills. I si bé hem de parlar de sexualitat amb els nostres fills des de ben petits, amb la màxima naturalitat que siguem capaços de transmetre’ls, també és veritat que, a mida que es van fent grans, ens hem de posar socialment al dia sense perdre, o intentant no perdre, aquesta naturalitat, i  intentant mantenir la ment oberta per a poguer parlar amb ells sense que perdin la confiança en nosaltres. Hem de ser conscients de que internet pot ser molt útil per a algunes coses, però alhora també molt i molt perniciosa per als joves. Hem de saber que, no només comencen més aviat la pràctica, sinó que a més, accedeixen a informació no desitjable a edats en què encara són uns infants.

Entre d’altres coses, vam parlar sobre ciberbullying, un terme amb el què malauradament, ja hi comencem a estar familiaritzats, i també sobre el sexting o el grooming, paraules encara poc conegudes i que impliquen un gran perill per als nostres fills i, per tant, hem d’estar ben alerta. Posar filtres d’edat, vigilar amb qui contacten en els jocs i, fins i tot, fer-los entendre que alguna de la música que escoltes o veuen al YouTube, por ser sexista i fomentar el masclisme.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Ja que hi som, no volem acabar sense fer una recomanació per a les famílies de Primària! Un llibre fantàstic que no ens podem perdre si volem començar a parlar de sexualitat amb els fills, o bé ens fan preguntes. A més, és divertit!

Per tal que la joventut actuï de manera responsable amb el seu cos i en els temes relacionats amb la sexualitat i l’amor és important que tingui a mà la informació des d’aviat. Però, què és el que han de saber els nens i les nenes de primària? Tant com vulguin, diuen els experts. I què volen saber? Això és el que podreu veure per les preguntes que fan, i que l’Explica-m’ho recull. Una àvia pot tenir fills? Una dona es queda embarassada cada vegada que fa sexe? Quants espermatozoides produeixen els homes? Hi ha animals gais? Es pot fer sexe sota l’aigua? Per què es pot perdre un bebè? La imaginació i les ganes de saber no tenen límits. Aquestes són algunes de les preguntes que trobareu en aquest llibre tan voluminós com informatiu i divertit. L’experimentada pedagoga sexual Katharina von der Gathen va treure d’una bústia les preguntes anònimes de l’alumnat de tercer i quart de primària que havia assistit a les seves xerrades sobre el cos, l’amor i la sexualitat. En aquest llibre l’educadora aplega les qüestions més destacades i les respon amb tota la franquesa i la cura necessàries i, sobretot, amb molt de respecte per allò que la mainada vol saber. Anke Kuhl, amb les seves il·lustracions d’estil còmic, interpreta aquestes preguntes amb molt d’humor, intel·ligència i sensibilitat.  (Ressenya extreta del web d’Òmnium Cultural).

Si assolim (en aquest aspecte, com en els altres) educar els nostres fills amb molta confiança i naturalitat, i amb pocs prejudicis i tabús, tenim més possibilitats de que la informació que els arribarà externament i per internet, com a mínim se la qüestionin. És important que sàpiguen que a casa es poden fer preguntes, i que les respostes siguin les correctes. És a dir, que els adults som els primers que hem d’estar informats d’allò que està passant en l’actualitat.

Cordialment,

Junta Directiva AMPA Camí

 

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Xerrades i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.